DRŽAVA ĆUTI, VRANEŠ IMENUJE: Ko u Crnoj Gori određuje nazive mostova, tunela i saobraćajnica?

DRŽAVA ĆUTI, VRANEŠ IMENUJE: Ko u Crnoj Gori određuje nazive mostova, tunela i saobraćajnica?

I. Đoković

04/12/2025

10:30

Nedavno puštanje u saobraćaj novoizgrađene dionice puta Vrulja–Mijakovići u Opštini Pljevlja, na kojoj se nalaze dva nova mosta, otvorilo je ozbiljno pitanje – ko u Crnoj Gori zaista ima pravo da imenuje infrastrukturne objekte od opšteg interesa, i po kojim kriterijumima se ta imena određuju.

Samo dan nakon otvaranja puta, predsjednik Opštine Pljevlja Dario Vraneš je saopštio da će se mostovi na ovoj dionici zvati ”Most kralja Aleksandra Karađorđevića Ujedinitelja” i ”Most kralja Petra I Karađorđevića Oslobodioca”. Prema njegovim riječima, navodno je riječ o volji ”naroda”, iako nijedan zvanični podatak ne potvrđuje da je uopšte održano ikakvo formalno izjašnjavanje građana.

Ovakav način proglašavanja imena infrastrukturnih objekata otvara ozbiljna pitanja, prije svega o tome da li pojedinačne političke izjave mogu zamijeniti institucionalnu proceduru i odluku nadležnih državnih organa.

Analiza pravnog okvira u Crnoj Gori pokazuje da država nema jasno propisan mehanizam koji uređuje imenovanje mostova, tunela ili saobraćajnica. Zakoni detaljno regulišu planiranje, gradnju, održavanje i kategorizaciju puteva, ali se imenovanje infrastrukturnih objekata uopšte ne pominje u zakonima i pravilnicima.

U praksi, to znači da se imena ponekad pojavljuju u trenutku otvaranja objekta, ponekad kao prijedlog lokalne administracije, a ponekad jednostavno kao spontane političke inicijative pojedinaca. Ne postoji stalno tijelo koje bi se bavilo ovom temom, niti postoji jedinstveni registar zvaničnih imena. U takvom vakuumu, gotovo svako ime može privremeno „zaživjeti“ bez da ikada bude zvanično usvojeno.

Upravo zbog toga slučaj Vrulja–Mijakovići predstavlja simptom mnogo šireg problema. Ime mosta nije nebitna formalnost: ono ima kulturnu, istorijsku, identitetsku i simboličku težinu. Ono ulazi u službene mape, dokumente, turističke vodiče, medije, kolektivnu memoriju. Zato je potpuno neodrživo da imenovanje objekata od državnog značaja zavisi od pojedinačnih izjava, u konkretnom slučaju Darija Vranšea i njegovog političkog opredjeljenja ili improvizovanih objašnjenja poput „narod je odlučio“, bez ijednog dokaza da se taj isti narod zaista izjasnio.

Za razliku od Crne Gore u državama sa razvijenom infrastrukturnom politikom ovakvi procesi su jasno uređeni.

Jedan od najpoznatijih primjera je Barcelona, gdje postoji posebna Komisija za nomenklaturu koja analizira sve prijedloge za imenovanje ulica, mostova i javnih površina. Prijedlozi se razmatraju uz konsultacije sa istoričarima, urbanistima i stručnjacima za kulturnu baštinu.

Imena se biraju na osnovu dokumentovanih kriterijuma, uz obaveznu javnu proceduru, i tek nakon što odluku formalno potvrdi gradsko vijeće. Tako se obezbjeđuje stabilnost, stručnost i izbjegava politizacija svakodnevnog života.

Slična načela preporučuju i međunarodne institucije koje se bave standardizacijom geografskih naziva. Prema tim preporukama, svaka država treba da ima nadležno tijelo koje odlučuje o imenima, jasno definisane kriterijume, registar zvaničnih toponima, javne konsultacije i obrazloženje svake donesene odluke. Ideja je jednostavna, imena moraju biti stabilna, legitimna i kulturno utemeljena, a ne rezultat trenutnog političkog impulsa ili ličnih preferencija.

Crna Gora svakako ima institucionalne kapacitete da usvoji takav model.

Nadležne državne institucije već vode evidencije puteva i upravljaju infrastrukturom, ali bi uz relativno jednostavne izmjene mogle preuzeti i formalno zaduženje za imenovanje. Uspostavljanje stručne komisije, donošenje pravilnika o proceduri, uključivanje lokalnih zajednica i uvođenje zvaničnog registra imena infrastrukture donijelo bi potpunu jasnoću i spriječilo svaki vid improvizacije.

Slučaj u Pljevljima pokazuje da je takva reforma ne samo poželjna, nego i hitno potrebna. Ako se imena mostova i saobraćajnica određuju bez pravila, bez konsultacija, bez odluka i bez institucionalne odgovornosti, Crna Gora rizikuje da važne infrastrukturne objekte pretvori u nova polja političkih sukoba i podjela.

Država, a ne pojedinci, mora biti ta koja će jasno reći kako se objekti imenuju, ko o tome odlučuje i na osnovu čega. Tek nakon toga mostovi, tuneli i saobraćajnice mogu dobiti imena koja su društveno prihvatljiva, pravno utemeljena i spremna da postanu dio trajnog identiteta zajednice.

Izvor (naslovna fotografija):Ilustracija, Vlada CG/Opština Pljevlja

Ostavite komentar

Komentari (0)

X