Nadležni kolegijum DRI, koji je rukovodio predmetnom revizijom, u sastavu: predsjedavajući Senatom DRI, senator Zoran Jelić (rukovodilac Kolegijuma) i senator dr Milan Dabović (član Kolegijuma), izrazio je negativno mišljenje na Godišnji finansijski izvještaj i negativno mišljenje na pravilnost poslovanja DOO „EPCG – Solar gradnja“ Nikšić za 2024. godinu.
Revizijom pravilnosti Godišnjih finansijskih izvještaja DOO „EPCG – Solar gradnja“ Nikšić za 2024. godinu, utvrđeno je da Društvo nije u potpunosti uskladilo poslovne aktivnosti sa zakonskim i drugim propisima. Revizijom su utvrđena odstupanja i neusklađenosti poslovanja Društva sa sljedećim propisima: Zakonom o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru, Zakonom o radu, Zakonom o obligacionim odnosima, Zakona o zaradama zaposlenih u javnom sektoru, Zakonom o zaštiti imovine i lica, Zakonom o javnim nabavkama, Uredbom o naknadi troškova zaposlenih u javnom sektoru, Pravilnikom o načinu i rokovima za vršenje popisa imovine i obaveza pravnih lica i Pravilnikom o kontnom okviru i sadržini računa u kontnom okviru za pravna lica registrovana za obavljanje privredne djelatnosti i druga pravna lica. Slučajevi neusklađenosti, pojedinačno ili zbirno imaju i materijalan i prožimajući efekat u odnosu na postavljene kriterijume za reviziju pravilnosti, na osnovu čega nadležni Kolegijum DRI izražava negativno mišljenje na reviziju pravilnosti.
“Društvo nije izvršilo obračun odloženog poreskog sredstva u skladu sa Međunarodnim računovodstvenim standardom 12 – Porez na dobit, a shodno primjeni člana 11a Zakona o porezu na dobit pravnih lica i po tom osnovu je iskazalo manju dobit za 63.699,99 eura. Društvo je takođe na poziciji 16 Prijave za utvrđivanje poreza na dobit pravnih lica za poreski period 01.01.2024. godine do 31.12.2024. godine, prikazalo veći iznos troškova koji se ne priznaju u poreske svrhe za 22.319,06 eura u odnosu na podatke iz knjigovodstvene evidencije, koji se odnose na neizmirene obaveze shodno članu 11a Zakona“, navodi se u izvještaju DRI.
Na poziciji 16 Prijave za utvrđivanje poreza na dobit pravnih lica za poreski period 01.01.2024. godine do 31.12.2024. godine, Društvo je prikazalo veći iznos troškova koji se ne priznaju u poreske svrhe za 22.319,06 eura u odnosu na podatke iz knjigovodstvene evidencije, koji se odnose na neizmirene obaveze shodno članu 11a Zakona.
„Društvo nije knjigovodstveno iskazalo rezervisanja. Ovo se posebno odnosi na rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, kao što su otpremnine prilikom odlaska u penziju, jubilarne nagrade i eventualno druge obaveze koje se iskazuju u skladu sa stečenim pravima u toku trajanja i nakon prestanka zaposlenja, što ukazuje na nerealno iskazane podatke na pozicijama finansijskih iskaza za 2024. godinu“, dodaje se u izvještaju.
Značaj uticaja rezervisanja po osnovu otpremnina prilikom odlaska u penziju i jubilarnih nagrada na pozicije finansijskih iskaza je nesumnjiv, ako se uzme u obzir broj zaposlenih (koji prema podacima iz Statističkog aneksa u 2024. godini prosječno iznosi 444 zaposlena) i postavljeni kriterijumi za finansijsku reviziju.
„Revizijom pravilnosti poslovanja DOO ‘EPCG – Solar – gradnja’ Nikšić utvrđene su neusklađenosti koje imaju materijalan i prožimajući karakter. Neusklađenosti su utvrđene u odnosu na: Zakon o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru, Zakon o radu, Zakon o obligacionim odnosima, Zakon o zaradama zaposlenih u javnom sektoru, Zakon o zaštiti imovine i lica, Zakon o javnim nabavkama, Uredbu o naknadi troškova zaposlenih u javnom sektoru, Pravilnik o načinu i rokovima za vršenje popisa imovine i obaveza pravnih lica i Pravilnik o kontnom okviru i sadržini računa u kontnom okviru za pravna lica registrovana za obavljanje privredne djelatnosti i druga pravna lica“, dodaje se u izvještaju.
Društvo nije, u skladu sa čl. 11 Zakona o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru, utvrdilo Plan za unapređenje upravljanja i kontrola, i u skladu sa čl. 18 sačinilo Godišnji izvještaj o aktivnostima na sprovođenju i unapređenju upravljanja i kontrola za 2024. godinu, a izvještaj za 2023. godinu nije dostavilo osnivaču uz godišnji izvještaj o radu. Rukovodilac subjekta nije, u cilju uspostavljanja dobrog kontrolnog okruženja, delegirao ovlašćenja rukovodiocima organizacionih jedinica, nijesu utvrđene linije izvještavanja, niti plan u slučaju nepopunjenosti radnih mjesta ili odsustva zaposlenih za ključne funkcije.
Društvo nije sprovelo aktivnosti u cilju uspostavljanja sistema upravljanja i unutrašnjih kontrola kako je to propisano odredbama Zakona o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru. Revizijom je utvrđeno da je Društvo tokom 2024. godine, u najvećem broju slučajeva, aneksiralo ugovore o radu i izvršilo transformaciju ugovora sa određenog na neodređeno vrijeme, bez raspisivanja javnog oglasa i bez ispunjenih uslova za transformaciju radnog odnosa, što nije u skladu sa odredbama Zakona o radu.
Tokom 2024. godine Društvo je aneksiranjem ugovora o radu izvršilo transformaciju ugovora sa određenog na neodređeno vrijeme za najveći broj od 357 zaposlenih u 2024. godini, bez raspisivanja javnog oglasa i bez ispunjenih uslova za transformaciju radnog odnosa (trajanje ugovora nije bilo duže od 36 mjeseca, kako je to predviđeno tada važećom odredbom Zakona o radu). Navedeno nije u skladu sa članom 24 Zakona o radu i članom 38 Zakona o radu.
Društvo je koeficijente složenosti radnih mjesta utvrdilo aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta bez saglasnosti Vlade i prethodno pribavljenog mišljenja Ministarstva, što nije u skladu sa članom 24 Zakona o zaradama zaposlenih u javnom sektoru.
U Iskazima o finansijskoj poziciji za 2022. i 2023. godinu, Društvo je prikazalo gubitak u poslovanju (2.202.455 eura i 2.712.640 eura), a nije smanjilo ukupan fond zarada, što nije u skladu sa članom 10 Zakona o zaradama zaposlenih u javnom sektoru.
Poslovi za koje su angažovana lica ugovorima o djelu predviđeni su aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji kao poslovi radnih mjesta pomoćni radnik i monter, što nije u skladu sa članom 669 Zakona o obligacionim odnosima.
U postupku revizije utvrđene su i nepravilnosti koje se odnose na: način i uslove korišćenja sredstava reprezentacije; popis i upravljanje imovinom; nedostatak procedura koje se odnose na planiranje i izvještavanje; postupanja prilikom neblagovremene naplate potraživanja; nepoštovanje odredbi Uredbe o naknadi troškova zaposlenih u javnom sektoru; neuspostavljanje Službe za zaštitu imovine i lica; nedostatke u sprovođenju popisa i nepreduzimanje mjera povodom manjka i oštećenog inventara; neformiranje amortizacionih grupa i nepostojanje akata za amortizacione stope.
Društvo takođe nije ispravno evidentiralo imovinu koju koristi, u skladu sa pravilima koja se odnose na primjenu MSFI 16, dok je u dijelu pravilnosti iskazivanja zaliha utvrđeno neslaganje popisa i knjigovodstvenog stanja zaliha.
Utvrđene su greške u evidentiranju poslovnih promjena zbog neusklađenosti sa Pravilnikom o kontnom okviru i sadržini računa u kontnom okviru za pravna lica registrovana za obavljanje privredne djelatnosti i druga pravna lica.
U dijelu revizije koji se odnosi na primjenu Zakona o javnim nabavkama i podzakonskih akata, utvrđeno je da je Društvo vršilo podjelu predmeta javne nabavke prilikom nabavke kancelarijskog materijala, računara i multifunkcionalnih štampača, iznajmljivanja teretnog vozila, i nije u potpunosti sprovodilo jednostavne nabavke u skladu sa Pravilnikom o načinu sprovođenja jednostavnih nabavki, te da je prekoračilo ukupni godišnji limit nabavki od 100.000,00 eura za jednostavne nabavke.
U cilju otklanjanja utvrđenih nepravilnosti, DRI je subjektu revizije dala dvadeset tri preporuke i obavezala Društvo da do 30. jula 2025. godine izradi i dostavi DRI Akcioni plan za realizaciju preporuka, a do 30. decembra 2025. godine Izvještaj o sprovedenim radnjama po izrađenim i dostavljenim preporukama.
Preporučeno
Konačan izvještaj o reviziji Godišnjeg finansijskog izvještaja DOO “EPCG – Solar – gradnja” Nikšić za 2024. godinu je dostavljen na upoznavanje Odboru direktora kao organu upravljanja i rukovođenja Društva, Elektroprivredi Crne Gore kao osnivaču Društva, Ministarstvu finansija Crne Gore, Odboru za ekonomiju, finansije i budžet Skupštine Crne Gore i Vrhovnom državnom tužilaštvu.